Obchodní giganti

Je podnikání v dnešní době ještě vůbec výhodné? Proč zmizelo tolik drobných živnostníků z trhu a ve všech městech už je možné nakoupit prakticky jen ve velkých supermarketech? A změní se to někdy?
regál s nápoji
Hned si odpovíme na poslední otázku. Nezmění. Nezmění, dokud lidé budou vyhledávat nejnižší cenu (což je ve většině případů logické, ale stále jsou zde oblasti, kde se šetřit nevyplácí!) a dokud nebude chtít společnost podporovat malé podnikatele a lokální výrobce. Pokud by byl zájem o to, aby se obnovila klasická struktura měst, kde se na náměstích a v jejich blízkém okolí objevují malí podnikatelé, vedle sebe máte malé papírnictví, zeleninu, potraviny a knihkupectví, nesměli by být na okrajích měst velké supermarkety, které si mohou dovolit s cenami od dodavatelů smlouvat mnohem více než malí obchodníci. Nakoupí totiž více. Z toho důvodu mohou poté koncovým zákazníkům nabídnout nižší ceny a vše na jednom místě. V době, kdy má skoro každá rodina automobil, proto není nijak velkým problémem, dojet na okraj města a tam nakoupit vše potřebné za skvělé ceny. Mnohdy ale v nižší kvalitě.
Tito velikáni ničící malé podnikatele však přinášejí problémy samotným městům a jejich kulturním nabídkám. Města se stávají mrtvými. Z jejich center mizí drobné živnosti a s nimi i zákazníci. A turisté? Pokud do daného města nejedou cíleně, sjedou si na svačinu do supermarketu místo na náměstí a tím pádem se nedostanou k nečekaně návštěvě muzea, zámku či kostela. Giganti v oblasti obchodu mění chod měst…
Záleží na vás. Je vám příjemnější nákup v anonymním prostředí nákupního giganta, kde se střídají prodavači jako na běžícím páse a nic o nich nevíte, nebo si raději zajdete nakoupit k té sympatické paní, která v obchůdku na náměstí prodává zeleninu, vždy si s vámi popovídá, a dokonce vám doporučí, že ji dnes přivezli výborný česnek, který byste měli vyzkoušet do bramboráku.
bedýnky na stojanu
Je logické, že lidé chtějí ušetřit. Všichni se dnes ženeme po penězích. Nebylo by však někdy lepší podpořit odvážné, malé obchodníky, kteří podnikají, protože je to baví a při své zákazníky chtějí opravdu to nejlepší?